sobota, 19 kwietnia 2008

Legendy lasu deszczowego

W poniedziałek w olsztyńskiej Miejskiej Bibliotece Publicznej, w której pracuję, rozpoczynają się Dni Literatury Dziecięcej pod hasłem Piękna nasza Ziemia cała. Z tej okazji przygotowałam spotkanie poświęcone lasom deszczowym, głównie brazylijskiej części Amazonii. Aby nie było tylko ekologicznie i przyrodniczo, postanowiłam też przybliżyć dzieciom legendy Indian amazońskich. Nie po raz pierwszy zajmowałam się wyszukiwaniem opowieści z tamtych stron, ale niezmiennie zastanawia mnie, skąd w tych historiach tyle okrucieństwa. W każdym opracowywanym przeze mnie tekście ktoś umiera i zawsze jest to dziecko. Zastanawiałam się nawet, czy w ogóle wprowadzać te opowiadania do programu zajęć, ale bez legend nie byłoby pełnego obrazu kultury danego kraju. Najtrudniej było opowiedzieć dzieciom legendę o różowym delfinie, która zawiera wątki erotyczne (!) i jest mocno związana ze statusem nieślubnych dzieci. Udało mi się jednak jakoś z tego wybrnąć. A jak — napiszę innym razem:) Wtedy też poznacie tę interesującą legendę, która przysporzyła mi tyle kłopotu.

Brak komentarzy: